diumenge, 30 de gener del 2011

QUÈ US VA SEMBLAR LA SESSIÓ?

Per a totes i tots els assistents a la sessió:

Què us va semblar la sessió? Quins comentaris voldríeu fer-nos? Hem creat aquest bloc perquè ens possibiliti la interacció entre totes i tots ja el l'aula virtual hem comprovat que no ens ho permet.

Us animem a participar-hi!

10 comentaris:

  1. Us felicito per les Jornades!

    ResponElimina
  2. La Jornada em va semblar magnífica, realment, i el que cal remarcar és allò que hi ha al darrere: (1) un grup de discussió i intercanvi molt consolidat que són una veritable comunitat d'aprenentatge i d'interrelació teoria-pràctica, (2) en contacte amb la recerca del grup GREAL. Us felicito i espero que aquest dinàmica tingui continuïtat i recolzament institucional de l'ICE. Felicitats!

    ResponElimina
  3. La sessió va estar molt ben plantejada tot i que la riquesa de la conferència i de cadascuna de les experiències que vau mostrar-nos haguessin necessitat d'una mica més de temps per poder debatre-les amb més tranquil·litat. Quan hi tornareu a fer una altra Jornada com aquesta?

    ResponElimina
  4. Molt bé la sessió. Magnífica conferència de Zayas, molt propera a la sensibilitat del professorat de secundària que volem veure els models didàctics encarnats en les pràctiques d'aula. Molt interessants també les comunicacions, contextualitzades i amb objectius que mobilitzaven diversos continguts lingüístics, discursius i pragmàtics. Animant la intervenció final, que ens anima a treballar les competències en el nivell del centre.

    ResponElimina
  5. Jornades com aquesta fan que la funció de recolzament i de difusió de la bona feina s’ompli de sentit. Com a responsable de la seva organització, només puc agrair el treball fet per totes les persones integrants de l’Equip de Llengua perquè van presentar experiències de molta qualitat. Felicito al professorat que va exposar la seva pràctica d'aula, així com a les coordinadores del grup, i us animo a continuar aquesta tasca, feta amb tanta honestedat i autoexigència.

    ResponElimina
  6. D'acord amb el tema del temps, que resulta curt. S'ha millorat, de tota manera, en que ara podem sentir totes les experiències; ja no hem de triar (i, per tant, renunciar a les altres).

    Sentir les experiències tan reixides em fa carregar les piles.

    Enhorabona!

    ResponElimina
  7. Estic totalment d'acord amb les opinions que s'han donat fins ara: magnífica troballa per mi de Felipe Zayas; experiències molt ben presentades i interessants; falta de temps; i un espai de debat interessant.

    Gràcies per tot! Apunteu-me per la següent!

    ResponElimina
  8. La jornada va ser l´obertura a un món especial molt ric i complicat de dur a terme en segons quins centres.Em vaig sentir recolzada i reconfortada, perquè algunes pràctiques s´assemblen força a les meves.L´experiència de "las cartas a la antigua usanza" em va deixar perplexa, un projecte interessantíssim. També "Competències bàsiques comunnicatives a l´ESO", ja que en el nostre centre hem començat a "plantejar-nos" aquesta forma de treballar.Tot i la manca de temps, la jornada va ser un bon tastet.

    ResponElimina
  9. ntervinc per enllaçar-vos comentaris que s'han fet sobre la jornada en un parell de blocs de professores que hi van assistir:
    - D'una banda, Lourdes Doménech en fa la seva valoració en el seu actiu bloc "A pie de aula", alhora que recomana una pàgina de recursos interessant: http://apiedeaula.blogspot.com/2011/01/leer-para-escribir-escribir-para-leer.html

    - D'altra banda, Carme Bové explica la seva visió de les jornades també en el bloc del Consorci per a la Normalització lingüística: http://blocs.cpnl.cat/programacions/2011/01/30/llegir-per-escriure-escriure-per-llegir/

    Cal dir que he localitzat aquests dos blocs gràcies a una xarxa social, twitter. Ho anomeno perquè vull recomanar vivament a tot el professorat que entri a twitter i segueixi altres professors de llengua i literatura o d'altres matèries perquè twitter s'està convertint en una manera de compartir seqüències, materials i de trobar informació sobre articles interessants. Penso que és una de les "mogudes" interessants que hi ha actualment per al professorat, que us pot enriquir de debò.

    A banda d'aquestes informacions, que volia compartir amb vosaltres, per a mi les jornades van ser, sobretot, estimulants, des de la conferència del Zayas fins a cada una de les propostes d'intervenció didàctica que es van presentar. Cadascuna feia reflexionar sobre diferents temes que motiven a repensar el que fem a l'aula.

    A banda d'estimulants, també van ser unes jornades reveladores. M'explico: fa temps que dono voltes a la necessitat de generalitzar una manera de treballar com la que es va presentar a les jornades; és a dir, sabem com programar però encara són una minoria els professors que ho fan així perquè hi ha poques eines quen ajudin a integrar les seqüències en tota la programació d'aula i en el currículum. De vegades es considera que treballar per projectes és una excepció davant la norma de seguir els llibres de text. Bé, a les jornades, i avui en parlàvem amb l'Ana María Margallo, es van presentar experiències globals, on el projecte era la programació de tot un curs o fins i tot de dos cursos sencers. Aquest és el camí, crec, que cal seguir, com una nova fase en el trajecte de contagiar aquesta manera de treballar.

    ResponElimina
  10. Moltes gràcies per tots els vostres comentaris. Engresquen a continuar treballant i són una alegria comprovar que poden ser d'utilitat per a la gent que va assistir-hi i per a tothom que ara entra al moodle, mira materials i els comenta. Tot plegat, un gust i una possibilitat d'anar engrandint el corpus de docents que tenen inquietuds per treballar d'una altra manera.

    També veig la utilitat de les xarxes socials que comenta la Mireia: m'he fet del twitter i he vist amb alegria que és una xarxa potent com a punt de trobada amb persones amb qui compartir moltes coses. Tanmateix, voldria fer una reflexió amb vosaltres: un treball com el que estem fent al seminari és justament diferent a la forma de funcionament del twuit, perquè necessita temps llarg i lent per poder elaborar matisos, contrastos i reflexions complexes sobre una realitat tan multifactorial com és l'activitat d'ensenyament i aprenentatge. I, pel que veig, el twitter és ràpid, ràpid i breu, breu. Ara, és una eina magnífica que penso explorar tan a fons com pugui.

    Per aquelles persones que no coneguin la feina que hem estaat fent, vull dir-vos que el nostre grup de treball porta dos cursos i escaig treballant ( unes vint reunions fetes fins ara i cadascuna de les quals ha durat prop de tres hores)i encara estem en la línia d'anar trobant línies d'actuació que "surtin de l'aula", es comentin, enriqueixin amb el contrast i el debat entre iguals i experts, i tornin de nou a l'aula per poder provar el com, el quan i què funciona. Temps per endavant, doncs. Lentitud que de vegades pot semblar excessiva però que és necessària i enriquidora.

    Estic molt d'acord amb el que apunta la Mireia: cal anar creant un treball més global per anar integrant les SD en una programació d'aula. Aquesta és la preocupació d'enguany, sense oblidar que estem fent una feina quotidiana a l'aula on volem ensenyar continguts específics de l'àrea de llengua i literatura.

    Potser cal anar creant "grups de treball", comunitats de docents que es plantegin la seva feina a l'aula com una mena de "recerca" on cal provar, dubtar i reflexionar críticament per trobar respostes o per obrir nous interrogants... un lloc on aprendre, vaja. També hauríem de veure si som capaços d'esgarrapar temps del nostre temps per poder troba-nos presencialment per debatre temes a fons i per poder compartir-ho amb la tasca d'escriure-ho i de publicar-ho a la xarxa social.

    La col·laboració entre docents i grups de recerca com el nostre (GREAL)ha estat clau per a dur una bona feina sobre la integració dels continguts de llengua i literatura, especialment els gramaticals, i el tema de l'avaluació formativa d'aquests continguts. Ara són temps difícils i no crec que ni l'administració educativa ni la universitària es plantegin d'establir autèntics protocols de col.laboració. Potser caldria que suméssim sabers i expertesa en l'àmbit de la lectura i l'educació literària, com les que formen part del grup GRETEL, per tal d'anar completant el quadre d'una programació coherent i integradora.

    Què en penseu?

    ResponElimina